Kulttuurikello ja stipendit

IMG_8293Nurmoo-Seura jakoi vuosina 2009-2013 kulttuurikellon tunnustuksena Nurmon ja nurmolaisuuden hyväksi tehdystä työstä. Palkinto koostui valetusta kellosta ja kehystetystä kunniakirjasta. Palkinto jaettiin vuosittain Nurmon seurakuntakodilla järjestettävässä itsenäisyyspäivänjuhlassa ja sen saajasta päätti yksinoikeudella Nurmoo-Seuran johtokunta.

Perinnettä päätettiin vuonna 2015 jatkaa palkitsemalla vuosittain henkilö tai yhteisö Vuoden Kulttuuriteko -palkinnolla eli entisen Nurmon kunnan standardilla. Ensimmäinen Vuoden kulttuuriteko -palkinto annettiin kouralaiselle Martti Ketolalle, joka on puhdistanut ja digitoinut Jaakko Eino Mäen (1904-1941) ottamat lasinegatiivikuvat, joita on yhteensä yli 2800 kappaletta.

Nurmoo-Seura muistaa joka vuosi stipendillä ylioppilasta, joka on osoittanut opinnoissaan erityistä kiinnostusta historiaa kohtaan. Stipendin saajasta päättää Nurmon lukion opettajisto.