Kotiseutuillat ja muut yleisötilaisuudet

Kotiseutuillat
Nurmon museolla pidetään talvikaudella (syys-toukokuun välisenä aikana) kerran kuukaudessa kotiseutuiltoja, jotka ovat kaikille avoimia ja maksuttomia tilaisuuksia. Vapaamuotoisten kotiseutuiltojen aiheet vaihtelevat alustajien mukaan.

Olisiko Sinulla ehdotuksia seuraavien tapaamisten aiheiksi?

Otamme mielellämme vastaan ehdotukset ja toiveet käsiteltävistä aiheista ja alustajista. Yhteyttä voit ottaa sähköpostitse tai vaikkapa palautesivun kautta.

Museokauden avajais-ja päätöstapahtumat
Nurmon museota pidetään avoinna yleisölle kesä-elokuussa ke-su klo 12-18. Museokauden avajaisia vietetään tavallisesti toukokuun lopussa tai kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Museon kesäkausi päätetään elokuussa ja siksi museokauden päätöstapahtuma järjestetään elokuun viimeisenä viikonloppuna. Viime vuosina on muodostunut perinteeksi, että päätöstapahtuman ohjelma on erityisesti lapsille suunnattua. Nurmon museo on talvikaudella avoinna vain sopimuksen mukaan.

Juhannuksen aatonaaton Siionin virsiseurat
Joka kesäiset juhannuksen aatonaaton Siionin virsiseurat järjestetään yhteistyössä Herättäjä-Yhdistyksen Nurmon osaston kanssa. Sään salliessa tunnelmallinen iltatilaisuus pidetään museon viihtyisällä pihamaalla.

Nurmoo-päivä
Nurmoo-päivää vietetään heinäkuussa kotiseutujuhlan merkeissä.

Itsenäisyyspäivän juhla
Vuosina 2009-2013 Nurmoo-Seura järjesti yhteistyössä Nurmon kappeliseurakunnan kanssa itsenäisyyspäivän juhlan Nurmossa. Itsenäisyyspäivää juhlistettiin 6.12. Nurmon kirkossa pidettävän juhlajumalanpalveluksen jälkeen Nurmon seurakuntakodilla. Ohjelmana oli perinteiseen tapaan musiikkia, juhlapuhe sekä kulttuurikellon luovutus.

Kulttuurikello on Nurmoo-Seuran jakama palkinto, joka myönnetään vuosittain nurmolaiselle tai nurmolaislähtöiselle henkilölle tunnustukseksi nurmolaisuuden tai nurmolaisen kotiseututyön hyväksi tehdystä työstä. Kulttuurikellon myönsi vuosina 1983-2008 Nurmon kunnan kulttuurilautakunta. Vuonna 2009 tapahtuneen kuntaliitoksen jälkeen palkinnon jakamisesta vastasi yksinoikeudella Nurmoo-Seuran johtokunta. Vuoden 2013 itsenäisyyspäivän juhlassa luovutettiin viimeinen kulttuurikello.