Kotiseutuesineet

Kotiseutukirja

Kotiseutukirjan kansiNurmoo-Seura aloitti vuonna 2010 yhteistyön Eteläpohjalaiset Juuret ry:n kanssa julkaisemalla Historiallisen vuosikirjan Nurmosta. Eteläpohjalaiset Juuret ry oli tätä ennen julkaissut jo useita vuosikirjoja eri pitäjistä vuodesta 2008 alkaen. Vuonna 2011 paikallishistoriallinen julkaisu sai jatkoa, samoin kuin vuonna 2012, jolloin vuosikirjan nimi vaihtui kotiseutukirjaksi.

Kotiseutukirjoissa on tarkoitus tuoda esiin sitä, miten Nurmossa on menneinä vuosikymmeninä eletty ja miten maailman mullistukset ovat pitäjään ja sen asukkaisiin vaikuttaneet. Tallentamisen arvoisia kotiseutumuistoja ja perintötietoutta löytyy varmasti jokaiselta. Mikäli hallussasi on esimerkiksi tarinoita, kirjeitä valokuvia tai muuta vastaavaa julkaisukelpoista aineistoa, ota yhteyttä Nurmoo-Seuraan. Kaikki ehdotukset ja toivomukset julkaistavasta aineistosta otetaan ilolla vastaan.

Nurmon pitäjänpuku

Ajatus kansallispuvun saamiseksi Nurmoon oli vireillä useita vuosikymmeniä ennen kuin Nurmon pitäjänpuvun mallikappale valmistui vuonna 1999. Pitäjänpuvun ovat suunnitelleet Nurmoo-Seuran naistoimikunta yhteistyössä silloisen Nurmon käsityökeskuksen hoitajana toimineen Ulla Rinta-Harrin kanssa. Nurmon museossa esillä olevan mallikappaleen on valmistanut Anita Ylinen.

Mallikappaleen lisäksi Nurmoo-Seuralla on vuokrattavana pitäjänpuku, jonka koko on 42. Sen vuokra on 30 euroa/kerta.

Nurmon pitäjän pukuun kuuluu hame, paita, liivi, takki eli röijy ja esiliina. Lisäksi voi valmistaa taskun, päähineen ja huivin. Puvun hame on Kansallismuseoon talletetun tilkun KM:KE 7081 mukaisesti pellavanväriseen puuvillaloimeen villalangoin kudottua pompsia. Siinä on ruskeita, tummansinisiä, vaaleansinisiä, vaaleanpunaisia ja punaisia raitoja. Kankaan pohjaväri on punainen ja hame on laskostettuna ommeltu liiviin kiinni. Pukuun kuuluva paita on tiivistä puuvillakangasta ns. kivijalkapaita, jonka edessä on halko. Liivi puolestaan on yksiväristä tummanpunaista pompsia, samaa punaista kuin hameen pohjaväri. Se on malliltaan lyhyt ja edestä avonainen painonappikiinnityksin. Päällystetyt napit ovat koristeita.

IMG_0434

Nurmon puvun takki eli röijy valmistetaan mustasta sametista. Esikuvana on ollut körttipuvun röijy. Malliltaan röijy on kimonohihainen ja vartalonmukainen. Röijy kiinnitetään edestä piilonapeilla. Nurmon pukuun kuuluva esiliina on mustaa silkkiä samoin kuin kaulaliina, joka on musta silkkihuivi. Päähineenä käytetään tykkimyssyä, jonka koppa on päällystetty punaisella tai mustalla silkillä. Tykki on nyplättyä pitsiä. Tytöt käyttävät tykkimyssyn sijasta punaista silkkinauhaa. Pukuun kuuluva tasku valmistetaan samasta kankaasta kuin liivi, mutta se kantataan sinisellä kankaalla ja kirjaillaan hameen raitalangoilla. Puvun kanssa käytettävät sukat ja kengät ovat kansallispukujen yleisohjeiden mukaiset. Nurmon puvun koruksi sopii pronssista valmistettu Nurmon koru.

Nurmon koru

Pronssista valmistettua Nurmon korua voidaan käyttää rintakoruna tai riipuksena. Korun on suunnitellut Anna-Leena Haaramäki. Mallina on ollut Yli-Kalistajan maalta löytynyt ajoittamaton pronssirengas. Koru on julkistettu Nurmoo-Seuran 60-vuotisjuhlassa joulukuussa 2007.

Nurmon ryijy

Nurmon ryijyNurmon ryijyn mallikappale valmistui vuonna 2011. Mallikappaleen valmisti Kaisu Mahlamäki apunaan Raija Peltokoski ja Aila Yli-Hakola. Nurmon ryijyn suunnittelutyötä oli ohjaamassa Hannale Kuoppala ja värimaailman sommitteluun osallistui myös Elsi Soini.

Ryijyn aiheena on Joki on Nurmon äiti. Ryijyn keskellä on kuvattu Nurmonjoki Ruuhikoskesta Koskelankylään saakka. Värimaailma on hyvin maanläheinen, sillä värit tulevat neutraalista kevättalvesta. Ryijyn yläosassa on kahden vanhimman kantatalon Rinta-Kalistajan ja Jaskarin puumerkit ja reunoilta löytyvät 1600-luvulla käytössä olleet Huumon, Luukon, Latva-Kalistajan, Penttilän, Tepon, Latikan, Hemmingin ja Hipin puumerkit. Soinin puumerkki koristaa puolestaan ryijyn jokaista nurkkaa. Nurmo-sanan lisäksi ryijystä löytyy vuosiluvut 1868-2008. Aidosta villaisesta ryijylangasta ja valkoisista rohdinlangoista valmistettu mallikappale on kooltaan 100×130 senttiä. Nurmon ryijyn malli perustuu suunnittelukilpailuun, joka järjestettiin vuonna 2009. Toimikuntaan kuuluivat Seija Hannonen, Hannele Kuoppala, Raija Peltokoski ja Aila Yli-Hakola.

Nurmon ryijyn ohjekansioita myydään Nurmon museolla. Ohjekansion hinta on 40 euroa.