Esine- ja tekstiilikokoelma

Museoiden perusta on niiden hallussa olevissa museokokoelmissa ja kuten lähes kaikkien suomalaisten kotiseutumuseoiden, on Nurmon museonkin esinekokoelman ydin on 1800-luvun ja 1900-luvun alkupuolen talonpoikaiskulttuuriin liittyvät esineet. Museokokoelmaa on kartutettu 1940-luvulta lähtien ja tällä hetkellä luetteloituja esineitä, tekstiilejä ja valokuvia on lähes 5000. IMG_8232

Ensimmäisenä esineenä Nurmoo-Seuralle on lahjoitettu sudenraudat, joilla on perimätiedon mukaan pyydystetty viimeinen susi Nurmossa joskus 1860-luvun alkupuolella. Tiettävästi vanhin esine on Latva-Kalistajan talosta peräisin oleva jauhotynnyri, jonka valmistusvuosi on 1694. Suurimmaksi erikoisuudeksi voisi puolestaan mainita ruumisvaunut, jotka on saatu lahjoituksena Nurmon seurakunnalta.